UNESCO radí Praze: zachovejte železniční most na Výtoni

UNESCO radí Praze: zachovejte železniční most na Výtoni.

Výbor světového dědictví Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) doporučil Praze nebourat železniční most na Výtoni. Varuje také před další výstavbou výškových budov na Pankráci. Vyplývá to z rozhodnutí, které v Paříži výbor přijal na závěr svého 47. zasedání.

Rekonstrukci památkově chráněné stavby dříve doporučila i poradní mise Centra světového dědictví UNESCO a ICOMOS, která navštívila Prahu loni v prosinci kvůli záměru Správy železnic (SŽ) nahradit železniční most na Vyšehradě novým.

Výbor závěry mise potvrdil. „Výbor vyzývá stát, aby železniční most pod Vyšehradem zachoval a obnovil na jeho současném místě vzhledem k jeho přínosu pro výjimečnou univerzální hodnotu památky,“ uvádí se v doporučení. Výbor svůj postoj zdůvodnil tím, že most tvoří důležitou součást slavného říčního panoramatu, které přispívá k výjimečné hodnotě historického jádra Prahy.

Výbor dále vyjádřil „znepokojení“ kvůli chystané výstavbě tří výškových budov na Pankráci. Jejich stavba podle něj „zhorší kumulativní dopady na panorama Pankráce“. Doporučuje také, aby Praha vypracovala studii k dopadům na památkové hodnoty u chystané výstavby koncertní budovy Vltavské filharmonie v Praze 7.

Názorem UNESCO, jakož i analýzou dopadů na kulturní dědictví – takzvanou HIA (Heritage Impact Assessment), podmínil tento týden ministr dopravy Martin Kupka své další kroky ve věci železničního mostu na Výtoni. Rozhodnutí, zda se bude pokračovat v projektu nahrazení památkově chráněné nýtované konstrukce novou na původních pilířích, anebo zda se most opraví, chce Kupka učinit ještě do konce tohoto volebního období.

Současný železniční most na Výtoni je z roku 1901. Podle kritiků z iniciativy Nebourat most trpí zanedbáním údržby. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několikátým rokem výrazně omezen, podle dřívějších vyjádření SŽ je nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi. Podle Nadačního fondu Vyšehradský most lze zkorodované prvky vyměnit při zachování technologie nýtování.

Historické jádro Prahy bylo zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO v roce 1992.

Doporučení UNESCO nebourat železniční most pod Vyšehradem jeho ochránci vítají

Zastánci ponechání železničního mostu na pražské Výtoni a odpůrci projektu nahrazení jinou konstrukci vítají dnešní stanovisko Výboru UNESCO, který Praze doporučil most nebourat. Kvůli postoji UNESCO se iniciativa Nebourat obrátila dopisem na premiéra Petra Fialu (ODS), sdělila dnes ČTK za iniciativu Ina Koldová. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) má o věci rozhodnout do voleb. Postoj UNESCO přivítal náměstek pražského primátora Jiří Pospíšil (TOP 09).

„Výbor vyzývá stát, aby železniční most pod Vyšehradem zachoval a obnovil na jeho současném místě vzhledem k jeho přínosu pro výjimečnou univerzální hodnotu památky,“ uvádí se v doporučení. Výbor svůj postoj zdůvodnil tím, že most tvoří důležitou součást slavného říčního panoramatu, které přispívá k výjimečné hodnotě historického jádra Prahy.

Pospíšil rozhodnutí vítá, nicméně podotkl, že rozhodnutí náleží ministru dopravy. „Jsem rád, že UNESCO preferuje rekonstrukci, opravu, a nikoliv náhradu mostní konstrukce. Já to subjektivně vidím podobně, ale rozhodnutí bude na majiteli mostu,“ řekl Pospíšil. Majitelem mostu je stát, potažmo Správa železnic (SŽ). Dodal, že z pohledu Prahy je podstatná dopravní stránka věci a uvítal proto fakt, že usnesení výboru reflektuje požadavek Prahy na dostavbu třetí koleje mostu. Pro vedení metropole je podle něj také zásadní vybudování železniční zastávky a zajištění průjezdnosti tramvají na výtoňském břehu Vltavy.

Iniciativa Nebourat premiéra žádá, aby stát nepokračoval v přípravě novostavby na místě památkově chráněného mostu a aby bezodkladně začal hledat, kdo stávající most opraví podle návrhu zahraničních expertů. Petici Nebourat za opravu a modernizaci mostu podepsalo 25.000 lidí. „Jakýkoliv jiný postup než oprava památky nejenže způsobí ČR velkou mezinárodní ostudu, ale zároveň bude protizákonný. V případě likvidace památky v rozporu s doporučeným postupem UNESCO Praze navíc reálně hrozí vyškrtnutí ze seznamu UNESCO,“ stojí v dopise, který má ČTK k dispozici.

Ministr Kupka už v pondělí ČTK řekl, že o osudu mostu rozhodne do voleb, a to jak na základě postoje UNESCO, tak dalších podkladů. Mezi ně patří zejména posouzení vlivu na kulturní dědictví (Heritage Impact Assessment – HIA), které s UNESCO dohodla Správa železnic. „Podmínil jsem další kroky právě názorem UNESCO a také studií HIA, i na základě konzultace s ministerstvem kultury,“ uvedl Kupka.

Rozhodnutí ocenil i předseda pražské opoziční Prahy Sobě Adam Scheinherr, podle kterého je rekonstrukce mostu a jeho doplnění o třetí kolej nejrychlejší a nejjednodušší řešení. „Zajistí soulad mezi rozvojem železničním dopravy a památkovou ochranou. Zároveň představuje obrovskou výhodu, jelikož oprava se dá připravit a povolit během jednoho roku a ihned začít s pracemi,“ uvedl. Dodal, že rekonstrukce by navíc umožnila využít provizorní konstrukce, které by zajistily provoz i při stavbě, zatímco novostavba by znamenala roky příprav a složitých povolovacích procesů a minimálně dvouletou celkovou výluku.

Budoucnost mostu propojující Výtoň se Smíchovem se řeší řadu let, SŽ v roce 2022 v mezinárodní soutěži vybrala návrh počítající s nahrazením památkově chráněné ocelové konstrukce novou na původních pilířích. Dosavadní most by se měl přesunout proti proudu mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší. Proti plánu se ale vzedmula vlna odporu mimo jiné místních městských částí, spolků a památkářských organizací.

Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu loni představil studii vypracovanou mezinárodním týmem, podle které je možné most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky, přinesou minimální omezení provozu a SŽ a Prahou požadovanou třetí kolej bude možné doplnit nerušící přístavbou úzké platformy ke straně konstrukce. Tento návrh podpořil i Národní památkový ústav.

Zdroj: ČTK / foto: wikipedia.org

, ,
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře