ŘSD začalo razit štolu pro tunel Kamenná Vrata na D3.
Jílové u Prahy – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odstartovalo ražbu 1,6 kilometru dlouhé průzkumné štoly pro tunel Kamenná Vrata, který je součástí budoucí středočeské části dálnice D3. Slavnostní začátek prací byl spojen s tradičním hornickým zvykem – posvěcením sošky svaté Barbory, patronky havířů, a jejím umístěním u vchodu do štoly.
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o klíčový krok v přípravě celé stavby. „Středočeská D3 je pro nás v současnosti jednou z nejvyšších priorit, společně s Pražským okruhem a dálnicí D52. Ražbu štoly vnímám už jako skutečný začátek výstavby,“ uvedl Mátl v podcastu ŘSD.
Tři velké tunely
Tunel Kamenná Vrata má měřit 1690 metrů a povede v úseku mezi Prahou a Jílovým. Půjde o jeden ze tří velkých tunelů plánovaných na středočeské D3, vedle tunelů Luka a Prostřední vrch. Úkolem průzkumných štol je ověřit geologické podmínky před samotnou ražbou tunelů.
Přístup k ražené štole se nachází u silnice II/104 mezi Jílovým a Davlí. Zakázku na geotechnický průzkum za zhruba půl miliardy korun získalo sdružení firem Metrostav TBR, Strabag SIS, Pudis, Pragoprojekt a GeoTec-GS. Samotné práce na štole, jimž předcházela několikaměsíční příprava, mají trvat zhruba 25 měsíců. Následovat bude ještě 16 měsíců vyhodnocování a monitoringu.
Výkupy pozemků a harmonogram stavby
ŘSD už letos začalo s výkupy pozemků potřebných pro stavbu dálnice. Do roku 2026 chce mít většinu z nich vykoupenou, o rok později plánuje provést archeologické průzkumy. Samotná výstavba by měla odstartovat nejpozději v roce 2028. „Na celou dálnici nyní probíhá územní řízení, rozhodnutí očekáváme ještě letos. Poté budeme žádat o stavební povolení,“ doplnil Mátl.
Cíl: propojit Prahu s Rakouskem
Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Jihočeská část se už staví, na středočeském úseku dlouhém 58,5 kilometru se práce teprve připravují. Celkové náklady jsou odhadovány na více než 71 miliard korun, dokončení se očekává v letech 2031 až 2032.
Po dokončení by se cesta z Prahy k Meznu, kde dnes končí již zprovozněná část dálnice z jihu, měla zkrátit až o půl hodiny.
REDAKCE / Zdroj: ŘSD

